اخبار

حضور دکتر پیمان مولوی در پنل آسیب‌شناسی جریان استارت‌آپی ایران

حضور دکتر پیمان مولوی در پنل آسیب‌شناسی جریان استارت‌آپی ایران
1397/08/22

بی‌اطلاعی فعالان استارت‌آپی از شاخص‌های کلان اقتصادی

 همزمان با دومین روز چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران و در حاشیه جشنواره‌های استارت‌آپی ITE 2018، پنل  آسیب‌شناسی جریان استارت‌آپی ایران در روز چهارشنبه مورخ 23 آبان  برگزار گردید
پیمان مولوی دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران و بنیان‌گذار موسسه آکادمی تامین مالی و سرمایه‌گذاری مولوی، دبیر علمی این رویداد بود.
مولوی دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران در ابتدای پنل آسیب‌شناسی جریان استارت‌آپی ایران این پرسش را طرح کرد که زمانی که رشد اقتصادی کشور منفی است و شرایط به سمت بدتر شدن می‌رود، آیا می‌توان انتظار داشت استارت‌آپ‌ها رشد مثبت داشته باشند؟
وی در پاسخ به این سوال گفت: ممکن است در شرایطی برای برخی از آنها چنین اتفاقی رخ دهد و برای بسیاری دیگر خیر.  
موسسه آکادمی تامین مالی و سرمایه‌گذاری مولوی بیان کرد: متاسفانه نخستین مشکل در مورد استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای جدیدی که قرار است کار خود را آغاز کنند (چه استارت‌آپی باشند چه نباشند) این است که بنیان‌گذاران آنها دید کافی نسبت به اقتصاد کلان ندارند.  
مولوی افزود: نگاه آنها عمیق نیست و نسبت به مسائل دید کوتاه‌مدت دارند. فقط اطراف خود را می‌بینند و بدون مطالعه کافی می‌خواهند ایده خود را اجرایی کنند.
دبیر علمی پنل آسیب‌شناسی جریان استارت‌آپی ایران ادامه داد: فعالان این حوزه از شاخص‌ مهمی چون تولید ناخالص ملی ایران اطلاع ندارند؛ در حالی که این شاخص اندازه اقتصاد کشور را نشان می‌دهد و زمانی که فرد شناختی از آن ندارد ممکن است نخستین گام‌های خود را در کسب و کار اشتباه بردارد.
وی گفت:  GPD  ایران با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها رقمی معادل 400 تا 420 میلیارد دلار است و کشور از لحاظ شاخص قدرت خرید در بین 20 کشور اول دنیا قرار دارد. منفی بودن رشد اقتصادی به این معناست که بازار در حال کوچک شدن است. اما استارت‌آپ‌ها داده‌های کافی در مورد شرایط اقتصادی کشور ندارند.
مولوی مشکل دوم فعالان این اکوسیستم را «خوشبینی» دانست و افزود: این ویژگی‌ را همه استارت‌آپ‌ها باید داشته باشند ولی به این معنا نیست که ریسک‌ها را در نظر نگیرند. برای مثال در ایران کسب و کارها علاوه بر مشکلات معمولی که در هر جای دنیا ممکن است وجود داشته باشد، با چالش‌هایی دست به گربیان هستند که از تصمیمات و تغییرات ناگهانی و یک‌شبه ناشی می‌شوند؛ برای مثال افزایش قیمت ارز از 3500 تومان به 14 هزار تومان در مدتی کوتاه برای کسب و کارهای چالش ایجاد می‌کند و فعالان استارت‌آپی باید چنین ریسک‌هایی را در نظر بگیرند.
به گفته دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران، مشکل دیگر این است که فعالان استارت‌آپی قادر به راه‌اندازی گفتمان‌های مورد نیاز برای معرفی خود و بازاریابی محصول یا راهکارشان نیستند.
هادی فرنود موسس و مدیر ارشد رویداد جاده ابریشم، محمدرضا ازلی ‌صفت هم‌بنیان‌گذار رسانه استارت‌آپی تکراسا و کامیار شفیعی استراتژیست نیز در این پنل حضور داشتند و به سخنرانی پرداختند