اخبار

سوئیفت مکانیزم اطلاع رسانی بین المللی بین بانکی

 سوئیفت مکانیزم اطلاع رسانی بین المللی بین بانکی
1397/11/27

دکتر پیمان مولوی
تامین مالی و سرمایه گذاری بین المللی مولوی

پول حتی در دورافتاده ترین نقاط دنیا راهی برای جابجایی موثر پیدا می کند، سیستم حوالجات، تراکنش های بین بانکی بین المللی همه و همه قابل ردگیری هستند اما با اشکال و روشهای مختلف، در ایران نیز در دور اول تحریم های سازمان ملل صحبتها در خصوص سوئیفت بالا گرفت و جزئی از گفتمان مالی بین المللی ایرانیان گردید، کمتر کار آفرین ، تولیدکننده ، وارد کننده و صادرکننده ای نیست که با سوئیفت برخورد نکرده باشد و محدودیتهایش برای کار و کسب او مشکل ساز نشده باشد.
سوئیفت SWIFT یک سرویس پیامرسان مالی مطمئن است که در مالکیت شرکایی بین المللی قرار گرفته است، مقر اصلی سوئفت در بلژیک است و توسط سهامدارانش اداره می شود، این بستر پیامرسان ایمن در سال ۱۹۷۳ برای استاندارد سازی تراکنش های مالی جهانی تاسیس شد و ستون اصلی ارتباطات رسمی بین المللی قرار گرفت.
بانکهای مرکزی گروه ۱۰ بر سوئیفت نظارت می کنند این بانکها شامل بانک مرکزی فرانسه، ایتالیا، کانادا، بانک فدرال آلمان، بانک مرکزی اروپا، بانک ژاپن، بانک مرکزی سوئد ، بانک انگلستان ، بانک ملی سوئیس، و فدرال رزرو امریکا .
همچنین بانک ملی بلژیک نقش ناظر اصلی را دارد و در هیات مدیره آن از مدیران ارشد بانک های بزرگ جهانی حضور دارند مثلا از بانک منهتن چیس و سیتی بانک امریکا.
سویفت یک سیستم امن تهاتر بانکیست که در زمان نقل و انتقال های بانکی اطلاعاتی اعم از ارسال کننده ، بان کا عامل ، فرستنده ، گیرننده و ذینفع را در قالب یک سیستم امن برای بانکها امکان پذیر می سازد.
هم اکنون سوئیفت یکی از مهمترین مراکز داده های مالی در جهان را داراست ، داده هایی که اطلاعات زیادی را برای ردگیری نقل و انتقالات مالی دارد و دسترسی بدین اطلاعات برای ردگیری بسیار حساس و تاثیر گذار خواهد بود.
امروزه روز بخش بزرگی از بانکها در دنیا از این سیستم برای رد و بدل کردن داده های خود استفاده می کنند و عدم دسترسی بدان می تواند مشکلات بسیاری را برای سیستم بانکی که از آن محروم شده است ایجاد نماید، استانداردی که حاکم بر سوئیفت است استاندارد ایزو ۲۰۰۲۲ است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است، همچنین پلتفرم سوئیفت بر اساس استاندارد های ضد پولشویی ، تامین مالی تروریسم را تامین می کند.