اخبار

به افتخار خیام و روز جشن رجوع به علم

به افتخار خیام و روز جشن رجوع به علم
1398/02/30

یادداشتی از دکتر پیمان مولوی در روزنامه گسترش صمت

به افتخار خیام و روز جشن رجوع به علم
پیمان مولوی، اقتصاددان:
گوگل به افتخار خیام این تصویر را منتشر می‌کند! گوگل غول فناوری، در سیلیکون ولی! ما در تهران چه کردیم! بیلبوردی را در تهران درباره تولد خیام دیدید؟ در تلویزیون برنامه اختصاصی اجرا شد؟ جشنی برایش برپا کردیم؟
اما کافی‌ است که فلان کشور ادعا کند خیام یا مولانا و... متعلق به آنهاست! توییت پشت توییت، مطلب پشت مطلب و...
یکی از ارکان توسعه یک ملت شناخت نام‌آوران، اندیشمندان، متفکران و نخبگان‌شان است و احترام گذاردن به آنها! ما هنوز این کار را بلد نیستیم! ما می‌توانیم خود شروع‌کننده این راه باشیم! با مطالعه و ترویج تفکرات خیام! یا هر کدام از مفاخر ایران زمین!
کودکان‌مان را با مفاخر ایران‌زمین آشنا کنیم! و خواهیم کرد. برند خیام می‌تواند میلیون‌ها دلار درآمد ارزی برای‌مان داشته باشد! برند و شهرتش می‌تواند بسیاری را به ایران بکشاند! اما آیا دقیقه‌ای به این نوع کارها فکر کرده‌ایم؟ وقت برایش گذاشته‌ایم؟ آیا اصلا بلد هستیم؟
بنگر ز جهان چه طَرْف بربستم؟ هیچ
وَز حاصلِ عمر چیست در دستم؟ هیچ
شمعِ طَرَبم ولی چو بنشستم، هیچ
من جامِ جَمَم ولی چو بشکستم، هیچ
شنبه زادروز فیلسوف و منجم بزرگ جهان، خیام بود.
کاش این روز را جشن ملی اعلام می‌کردیم! روز جشن خرد، روز جشن رجوع به علم. ما نیازمند جشن‌ها هستیم برای مردان و زنان بزرگ ایران زمین و قدردانی از تک‌تک آنها که هستند و آنها که رفتند! ایران امروز مدیون تلاش تک‌تک ایرانیان است، تقویم شمسی بزرگ‌ترین دستاورد خیام بود! آن هم در زمانی که در اروپا فرسنگ‌ها با آن فاصله داشتند!
لازم نیست دولت‌ها جشن‌ها را بگیرند! ما ایرانیان موظف به این کاریم؛ هر کس به اندازه و توان و قدرت و فرصت خود.