اخبار

از طلا گشتن پشیمان گشته ایم ، مرحمت فرموده ما را مس کنید

از طلا گشتن پشیمان گشته ایم ، مرحمت فرموده ما را مس کنید
1398/04/23

یادداشتی از دکتر پیمان مولوی در روزنامه گسترش صمت

 از طلا گشتن پشیمان گشته ایم ، مرحمت فرموده ما را مس کنید

پیمان مولوی
مشاور سرمایه گذاری

در مسیر جاده تهران تبریز که با خودرو می روی همین که به زنجان می رسی و اتوبان به سمت تبریز را انتخاب می کنی به مرور در می یابی که استاندارد جاده از تهران به زنجان به ناگاه تغییر یافته است ، ابتدا تصور این است که قسمت کوتاهی از جاده اینگونه است ، مگر می شود جاده ترانزیتی مهمی اینچنین دچار مشکل باشد، دست اندازهای پیاپی، حفره هایی بعضا عمیق که حداقل دو بار شاهد پاره شدن لاستیک کشنده های ترک بودیم ، فراز و نشیب های جادی که بیشتر شبیه کارتونها بالا و پایین می امد و درشب اگر این جاده را طی کرده باشید عدم نور کافی.
در مسیر که رانندگی می کردم با خود فکر می کردم در خصوص مگاپروژه هایی که در سرمقاله هایم بدان ها اشاره کرده ام ، امیدوار که روزی ایران عزیز ما نیز بتواند در وسعت جهانی پروژه های بزرگ را یکی پس از دیگری طراحی کند و بسازد ، اما وقتی اوضاع نابسامان جاده  ای ترانزیتی را دیدم با خود گفتم که این جاده که ترانزیتی است تکلیفش چنین است ، دیگر وضعیت جاده های فرعی و ... را که می توان حس زد.
استاندارهایمان در حال نزول است ، این کاهش کیفیت در تمامی عرصه ها به چشم می خورد ، از جاده بگیرید تا کیفیت شهر سازی ، خودرو سازی ، پروژه های عمرانی و ...
یکی از دلایل نزول استانداردها قطع شدن ارتباطات بین المللی است ، شاید در نگاه اول اینگونه به نظر نیاید اما حضور شرکتهای معتبر بین المللی در حوزه های نفتی ، گاز ، پتروشیمی ، جاده سازی ، سد سازی، شهرسازی و به کل پرژه های عمرانی ، تولید خودرو و محصولات صنعتی همه و همه در بالا بردن استاندارد های بین المللی صنایع ما نقش دارند.
آموزش روشهای نوین به صورت حضوری در کنار حضور کارشناسان ایرانی در کشورهای صاحب سبک مهندسی به ایران همواره کمک کرده است تا بتواند خود را با دانش روز هماهنگ کند ، این امر در برهه هایی از تاریخ ایران همواره وجود داشته است و رشد تولید ناخالص داخلی را هم به دنبال داشته است.
این واقعیت که شاهد کاهش استانداردهای مختلف در کشور در بسیاری از حوزه ها هستیم به نظر بر کسی پوشیده نیست و سوال اصلی این است که چرا اینقدر بدان بی اهمیت شده ایم.
همزان با نگارش این متن ، در کالیفرنیا زلزله ای ۷ ریشتری خساراتی بر جای گذاشت و فراموش نکرده ایم همین اندازه زلزله در رودبار ، ورزقان، کرمانشاه و ... چه خسارات مهیبی برای هموطنانمان بر جای گذاشته است.
آیا زمان آن نرسیده است که به جای تاکید بر رشد کمی و شتابزده به دنبال توسعه باشیم؟ توسعه ای پایدار و به دور از آگارندیسمان.
کیفیت حلقه مفقوده ایست که  پروژه های عمرانی و کلیت اقتصاد ایران به شدت بدان نیازمند است و این کیفیت بدون ارتباطات بین المللی مداوم ، هدفمند و یادگیری از جهان امکانپذیر نیست. 
در همین راستا به نظرم حفظ و حراست و نگهداری از داشته هایمان در کنار پروژه های آتی که مبتنی بر توسعه پایدار طراحی و اجرا شوند از اولویتها خواهد بود.