اخبار

مذاکرات وین و مشکلات مردم

مذاکرات وین و مشکلات مردم
1400/01/25

 مذاکرات وین و مشکلات مردم

-‬ مولفه‌های بسیاری در حل مشکلات اقتصادی و رونق بخشیدن به سفره‌های مردم تاثیر دارند. اگر اینگونه فکر شود که تنها با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین کل مشکلات اقتصادی حل خواهد شد، درست نیست. اما قطعا به باور من چشم‌انداز مثبتی ایجاد می‌شود.
من پیش‌بینی می‌کنم یکی از نخستین اتفاقاتی که رخ می‌دهد در ابتدای کار کاهش قیمت دلار فارغ از تصمیم دولت است. در چنین شرایطی تقاضای مردم کاهش می‌یابد و بسیاری از فعالان حوزه کسب و کار انتظار دارند با پایین آمدن قیمت دلار قیمت کالا و اقلام مورد نیاز نیز اندکی کاهش یابد. این اتفاق تا حدودی قدرت خرید مردم را بالا می‌برد اما به سرعت درکم شدن قیمت اجناس خود را نشان نمی‌دهد.
به فرض مثال اینگونه نیست که قیمت مرغ به شکل ناگهانی با کاهش۱۰ هزار تومانی مواجه شود. چراکه زمان می‌برد تا این زنجیره با نرخ دلار و شرایط جدید خود را وقف دهد. من می‌توانم بگویم که در بهترین حالت اتفاقی همچون سال ۹۵ رخ خواهد داد. اگر تحریم‌ها برداشته شود، اگر بتوان به پول‌های بلوکه شده دسترسی پیدا کنیم و درست از آن‌ها استفاده نماییم شرایط بهتر می‌شود. ما هم اکنون در کف اتفاقات قرار داریم می‌توانیم به سمت بهتر شدن حرکت کنیم که البته زمان بر است و بیش از ۶ ماه زمان لازم است تا این چرخ دوباره شروع به حرکت کند.
انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت پروسه بهبود اوضاع اقتصادی را اندکی کُند می‌کند. اما به طور کلی همگی از چپ و راست باید خوشحال باشیم که فشارها از روی اقتصاد ایران و گُرده مردم چه در این دولت و چه در دولت بعد برداشته خواهد شد و از این که اقتصاد ایران بتواند با اقتصاد جهانی تعامل مثبت داشته باشد، خشنود بود.اگر هم کسی از به ثمر نشستن مذاکرات خوشحال نمی‌شود مشکلی در این میان وجود دارد. یک سال بعد از شکل‌گیری برجام رشد اقتصادی ما در حال ۲ رقمی شدن بود. معلوم است که این رشد ناشی از فروش نفت بود اما تعاملات بین‌المللی همچون رفتن آب زیر پوست اقتصاد کشور است. اقتصاد ایران طی ۳سال گذشته ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است. این رقم بزرگ است. باید دید دولت بعدی چه استراتژی را دنبال می‌کند برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی مردم.