اخبار

بازار را آزاد و مقررات‌زدایی کنید (گفتگو پیمان مولوی با صدای بورس)

 بازار را آزاد و مقررات‌زدایی کنید (گفتگو پیمان مولوی با صدای بورس)
1400/02/21

 صدای بورس - مروارید اسلامی؛تاکنون چندین بار با امید کنترل ریزش‌های سنگین و رشدهای نجومی، دامنه نوسان تغییر کرده است اما این اقدامات چقدر موثر است؟ پیمان مولوی، دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با صدای بورس بیان داشت: نباید انتظار داشته باشیم که سازمان بورس و اوراق بهادار کشور مسئول شاخص‌سازی یا بهبود شاخص باشد؛ این کار بسیار اشتباه است که سازمان را تحت فشار قرار دهیم تا شاخص بهتر شود.

او ادامه داد: شاخص بورس در همه دنیا به یک‌سری عوامل کلان اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی برمی‌گردد اما برخی کارها از سوی شورای عالی بورس به‌عنوان سیاست‌گذار کلان در حوزه بازار سرمایه قابل انجام است. استناد می‌کنم به تحقیقی که چند ماه پیش، سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر کرده است و در آن اشاره دارد به اینکه دامنه نوسان یا حجم مبنا و... باعث چه لطمه‌هایی به بازارها می‌شود. نمونه‌های موردی نیز در جهان وجود دارد. بنابراین، اینکه دامنه نوسان غیرمتقارن و سپس خروجی آن بررسی شود و بعد به مثبت و منفی پنج تغییر یابد، اثربخش نخواهد بود.

مولوی تاکید کرد: باید توجه شود؛ نخست اینکه باید بتوانیم در سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس تهران و فرابورس به سمتی برویم که بازار شفاف‌تر و مکانیزم روشن‌تر باشد. این مساله هم تا یک جایی امکان‌پذیر است؛ در اقتصاد غیرشفاف و دستوری ایران، می‌توان بورس شفافی داشت و این تا حدی کمک‌کننده است.


او ادامه داد: در کنار اینکه امور باید تسهیل شود که به نظر می‌رسد این اتفاق در حال انجام است، ضمن اینکه مجوزها باید اعطا شود و کارگزاری‌های متنوع و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به میدان بیایند ، باید دست از مجوز دادن‌ها برداریم و بیشتر به سمت رگولاتوری برویم و در بازار سرمایه، فضای رقابتی ایجاد کنیم. این اتفاق کمک‌کننده خواهد بود.

دبیرکل انجمن اقتصاددان ایران با اشاره به لزوم حرکت به سمت سازوکار بازار گفت: نکته دوم این است که همه فعالان بازار سرمایه باید تلاش کنیم و بگوییم در اقتصادی که به صورت دستوری اداره می‌شود و دولت و حاکمیت در آن دخالت می‌کنند، نمی‌توان بازار سرمایه متوازن مانند بازارهای سرمایه امریکا، انگلستان، ژاپن و سایر کشورهای الگو در بازار سرمایه داشت و مانند آنها اقدام کرد پس باید به سمت سازوکار بازار برویم، این موضوع در اختیار شورای عالی بورس است.

او در پایان اظهار داشت: معتقدم این بازار رشد خواهد کرد؛ اما دو عامل می‌تواند آینده بازار سرمایه را تضمین کند، نخست، حرکت اقتصاد ایران به سمت بازار آزاد و در کنار آن، مکانیزم بازار است و دوم، تسهیل و مقررات‌زدایی در بازار سرمایه درخصوص مجوزهاست. اگر بتوانیم به سمت اقتصاد باز حرکت کنیم، دیگر چیزی با عنوان دامنه نوسان بی‌معنا خواهد بود و اجازه می‌دهیم بازار کار خودش را انجام دهد و دیگر حرفی از مواردی مانند بیمه سهام به میان نخواهد آمد. بازار سرمایه توام با ریسک است و سازوکار و ابزار هجینگ خود را دارد بنابراین بازار باید به این سمت و توسعه آن برود.