اخبار

در جهان مدرن تفکر سیلویی هم جواب نمی‌دهد (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)

در جهان مدرن تفکر سیلویی هم جواب نمی‌دهد (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)
1400/10/19

 در جهان مدرن تفکر سیلویی هم جواب نمی‌دهد

نماینده سابق مجلس گفت: می‌توان این پیش‌بینی را داشت که در صورت حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش قیمت‌ها را شاهد باشیم که چنین امری نظارت جدی‌تر و دقیق‌تر بر بازار بعد از اجرای این طرح را می‌طلبد.
محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بروز فساد و سوءاستفاده‌های مالی اظهار کرد: در موضوع اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی خود دولت هم بارها تاکید کرده است که برنامه‌ای برای حذف آن از اقلام بهداشتی و گندم ندارد و این بخش را تامین می‌کند. در مورد برنامه‌های بلندمدت هم طبیعتا تصمیمات مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌تواند تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه اصلاح نظام پرداخت یارانه می‌تواند منجر به پوشش مستقیم جامعه هدف در دریافت یارانه‌ها شود، افزود: ممکن است این هدف در دولت دنبال شود که در این صورت طبعاً شاهد هدفمند شدن یارانه‌ها خواهیم بود.
نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اگر ما ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهیم و نتوانیم مصرف آن را در مسیری که برایش مشخص شده است کنترل کنیم، یک نوع ضعف مدیریت است، تصریح کرد: در این صورت یک جای کار می‌لنگد و طبیعی است که باید جلوی این وضعیت گرفته شود تا شاهد بروز فساد و سوءاستفاده‌های مالی در این بخش نباشیم.
پورمختار ادامه داد: البته می‌توان این پیش‌بینی را داشت که در صورت حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش قیمت‌ها را شاهد باشیم که چنین امری نظارت جدی‌تر و دقیق‌تر بر بازار بعد از حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌طلبد.
وی گفت: در صورتی که این طرح زمانی اجرا شود دولت باید بکوشد با افزایش تولید داخلی و نظارت دقیق بر بازار و هدفمندی اختصاص یارانه‌ها و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، فشار اقتصادی این طرح را برای مردم کم کند. پیش از اجرای آن نیز موضوع باید به اطلاع مردم برسد و آمادگی جامعه نیز سنجیده شود.
پورمختار یادآور شد: الان هم که چنین طرحی اجرا نشده است، با وجود چند نرخی بودن ارز در بازار بازهم فشار اقتصادی بر دوش مردم سنگینی می‌کند و به هم‌ریختگی‌های بازار ناشی از آن تاثیر خود را برای معیشت مردم می‌گذارد. از طرفی حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰ تومانی طبعاً جلوی سوءاستفاده‌های مالی از آن را می‌گیرد و از این جهت به کاهش فساد منجر می‌شود، ولی در عین حال بالارفتن قیمت‌ها را هم در پی خواهد داشت که البته در نهایت می‌تواند بازار را رقابتی کند و تصدی‌گری دولت هم بر آن کم شود. نماینده سابق مجلس در پایان گفت: آنچه که مطرح شد، برشمردن معایب و مزایای اجرای احتمالی طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برخی کالاهاست که صرفاً یک بررسی‌ از منظر کارشناسی است، نه موافقت یا مخالفت با آن.