اخبار

رفع تحریم، نقطه شروع است (گفت و گو پیمان مولوی با روزنامه صمت)

رفع تحریم، نقطه شروع است (گفت و گو پیمان مولوی با روزنامه صمت)
1400/11/18

 رفع تحریم، نقطه شروع است

پیمان مولوی، کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو باصمت بیان کرد: معافیت برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی امریکا مطمئنا نشانه مثبتی است. به نظر من، طرف ایرانی هم باید گام‌های محکم‌تری براساس منافع ملی بردارد. هرگونه برداشته شدن تحریم‌ها به نفع اقتصاد ایران و مردم است. این کارشناس اقتصاد با تاکید بر اینکه در حال‌حاضر فشار شدیدی بر اقتصاد، تجارت و تولید ایران وارد شده، گفت: مذاکرات برای رفع تحریم نباید در دعواهای جناحی گم شود. با این وجود، تاثیر همین رفع موقتی تحریم‌ها نیز مثبت است. با این همه، نمی‌توان تاثیر این خبر بر بازار ارز را به‌سادگی تحلیل کرد و پیش‌بینی روشنی داشت که بازار در بلندمدت با چه نوسانی همراه خواهد بود. 

جلوگیری از انحراف دلار

مولوی گفت: متوسط نرخ دلار در ایران از ابتدای امسال ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان بود. اگر مذاکرات به نتیجه برسد دلار به کانال ۲۵ هزار تومان می‌رسد اما نمی‌توان انتظار کاهش شدید نرخ ارز را در سال جاری و سال آینده داشت. وی افزود: براساس مدل‌های علمی‌تحلیلی، نرخ دلار امسال ۲۶ هزار تومان است. زمانی که نوسانان نرخ دلار تا بازه‌های ۲۲ و ۳۰ هزار تومان می‌رسد، در واقع شاهد انحرافات دلار هستیم. مولوی با تاکید بر اینکه نرخ دلار باید به صورت نقطه تعادل دیده شود، گفت: در واقع دستیابی به نقطه تعادل دلار مهم است، نه اینکه بازار در کوتاه‌مدت چه روندی را طی می‌کند. چنین نوسانات لحظه‌ای براساس رویکرد رفتاری مردم است. به‌طور مثال، اگر چشم‌انداز اقتصادی مثبت باشد، نرخ دلار تا ۲۲ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند و اگر چشم‌انداز منفی شود، نرخ دلار تا ۳۰ هزار تومان هم افزایش پیدا می‌کند. اما این عددها نقطه تعادلی دلار نیست.

پیش‌بینی نرخ دلار در سال آینده

این کارشناس اقتصاد درباره پیش‌بینی نرخ دلار در سال آینده اظهارکرد: براساس مدل‌های PPP که به معنای قدرت خرید است، پیش‌بینی برای نقطه تعادلی دلار در سال آینده حدود ۳۲ هزار تومان است. حال اگر مذاکرات به نتیجه برسد، پول‌های بلوکه‌شده آزاد شود، حتما دولت علاقه‌مند خواهد بود نرخ دلار را در دامنه ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نگه دارد اما باید توجه داشت که سال آینده نقطه تعادلی دلار حدود ۳۲ هزار تومان خواهد بود.

شرط کاهش چشمگیر نرخ دلار

وی در پاسخ به این سوال که چرا نمی‌شود به کاهش چشمگیر نرخ دلار امیدوار بود، گفت: در سال ۲۰۱۳ تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۶۰۰ میلیارد دلار و نرخ دلار نیز ۲ هزار تومان بود. در حال‌حاضر تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۱۹۰ میلیارد دلار و نرخ دلار ۲۷ هزار تومان است. اگر ۶ تا ۸ سال رشد اقتصادی ۶ درصدی داشته باشیم می‌توان امیدوار بود نرخ دلار در بازه کنونی، یعنی ۲۶ هزار تومان بماند.

وی افزود: قدرت خرید بر ریال در مقابل دلار به رشد اقتصادی و تورم برمی‌گردد. اقتصاد ایران، ۳ سال تورم ۵۰ درصدی تجربه را کرده که پیامدهای آن باید جبران شود. در این صورت می‌توانیم دلار را در دامنه نرخ کنونی نگه داریم. شاید اقتصاد ایران به آن نقطه برنگردد اما اگر نرخ دلار در همین دامنه ۲۶ هزار تومان ثابت بماند، نیازمند رشد اقتصادی مداوم و پایین آوردن تورم به زیر ۱۰ درصد است.



فایل ها