اخبار

وقتی درکی از میلیارد دلار نداریم (سرمقابه پیمان مولوی در روزنامه ایتکار)

وقتی درکی از میلیارد دلار نداریم (سرمقابه پیمان مولوی در روزنامه ایتکار)
1401/01/17

 

وقتی درکی از میلیارد دلار نداریم

اقتصاد در ایران اولویت نیست، شاید برایتان جالب باشد که این جمله را می شنوید چون در رسانه ها همه تقریبا در حال صحبت از قیمت این و آن هستند و کنترل قیمت ها و اشاره به معیشت اما می توانم به شما نشان دهم اقتصاد اولویت نیست اما با رویکردی دیگر.
این روزها که از حمله روسیه به اوکراین یک ماه می گذرد و شاهد رشد بازارهای مالی و شاخص بازار کالایی هستیم و نفت دو رکورد مهم را شکست ایران نتوانست از این فرصت بهره ببرد، ولی این فرصت چیست؟
برای مثال بیاییم کشوری را که بسیاری از ان به عنوان الگوی توسعه یاد می کنند یعنی چین شروع کنیم. چین در ۱۰ سال ۴۰ هزار کیلومتر راه آهن سریع السیر کشیده است، هزینه تقریبی این راه اهن به صورت کامل بر اساس گزارش بانک جهانی امروز برای هر کیلومتر ۲۵ میلیون دلار است (دست بالا).
اگر ایران فقط در یک سال گذشته یعنی ۳۶۵ روز گذشته به صورت متوسط ۱.۵ میلیون بشکه علاوه بر این صادرات نصفه و نیمه می فروخت آن هم به ارزش ۶۰ دلار بشکه‌ای می شد ۳۲ میلیارد دلار این یعنی یک راه آهن ۱۳۰۰ کیلومتری سریع السیر با سرعت متوسط ۳۰۰ کیلومتر با آخرین تکنولوژی!
یا با ۳۲ میلیارد دلار می شد ۵ پروژه گازی معادل پروژه گازی قطر ۳ ایجاد کرد و یا حداقل ۳ بند بوسان کره جنوبی کامل!
در ایران اقتصاد اولویت نیست چون فرصت‌های اقتصادی بی اهمیت هستند آن هم برای کشوری که درآمد سرانه‌اش در ۱۰ سال گذشته یک سوم شده است.
تولید ناخالص داخلی ایران در ۱۰ سال گذشته یک سوم شده از ۶۰۰ میلیارد دلار به ۱۸۰ میلیارد دلار و این یعنی باید هر کاری کرد و از تک تک فرصتها برای بازگشت به نقطه قبل استفاده کرد.
هر روز تحریم یعنی عدم ساخته شدن یک کیلومتر راه آهن سریع السیر، جاده ای استاندارد و یا نیروگاهی مدرن و یا مدرسه ای در دل روستاهای کم برخوردار و …
زمانی اقتصاد اولویت خواهد بود که تک تک دلارها برای همه ایرانیان ارزشمند شود و درک شود.