اخبار

عادی شدن محدود کردن حق طبیعی انتخاب در اقتصاد ایران

 عادی شدن محدود کردن حق طبیعی انتخاب در اقتصاد ایران
1401/05/27

 عادی شدن محدود کردن حق طبیعی انتخاب در اقتصاد ایران

پیمان مولوی

این روزها در باب واردات خودرو زیاد شنیده می شود و اینکه می خواهد واردات ان را ازاد کنند، اما نگاهی به کشورهای جهان نشان می دهد شما در کشورهای دیگر تقریبا هیچ ممنوعیت وارداتی ندارید، یعنی کشوری نیست (به غیر از کرده شمالی که در باب ان هم اطلاعاتی وجود ندارد) در ان شما از سال ۲۰۱۸ واردات را قفل کرده باشید و قیمت یک خودرو کارکرده مدل ۲۰۱۸ را در بازار ان هم دلاری به سه برابر مدل ۲۰۲۲ رسانده باشید.
این امر فقط در خودرو نیست، تقریبا در بسیاری از حوزه ها به نام تولید داخل، رشد اقتصادی و … شما شاهد محدود کردن حق انتخاب هستید، از  قهوه تا شکلات و …
دلیل این امر طبیعی جلوه دادن حق محدود کردن انتخاب در دولتها است و البته ریشه ان در ذینفعان اقتصادی ایران.
اقتصادی ذینفعانه که دینفعان با تابلو حمایت از تولید و … در صدد محدود کردن بازارها هستند و این امر تا امروز ادامه یافته است. این یعنی با تغییر دولتها نیز شاهد چنین موارد هستیم و خواهیم بود.
در اقتصادهایی با ذینفعان فعال بسیار، اقتصادی که در حال کوچک شدن مداوم بوده است ( از سال ۱۳۹۰ تا امروز به یک سوم رسیده است) جنگ ذینفعان جدی و اجتناب ناپذیر است.
اقتصاد ایران برای رشد اقتصادی در کنار اولویت قرار دادن اقتصاد به عنوان اصل و هدف قرار دادن رشد اقتصاد نیازمند باز تعریف نقش ذینفعان اقتصادی است، بازی که در ان همه بدانند که در صورت رشد اقتصادی برنده این بازی خواهد بود.