اخبار

خطر از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌تر است (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)

خطر از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌تر است (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)
1401/08/03

 

خطر از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌تر است

نقدینگی از ۵۴۰۱ هزار میلیارد تومان گذشت! نرخ تورم ماهیانه ۳ درصدی است و نرخ تورم سالیانه به ۴۲.۹ درصد رسیده است و تورم نقطه به نقطه یکی از بالاترین‌ها در جهان معادل ۴۸.۶ درصد.
همانطور که از ابتدای سال سناریو محتمل رشد متوسط ۳.۲۵٪ نقدینگی ماهیانه را اعلام کردیم امروز اقتصاد ایران در برابر سیلابی از نقدینگی است که خطر بیسترش ناشی از عدم رشد اقتصادی متناسب با این نقدینگی موجب تکرار تورم های بالای ۴۰٪ خواهد شد.
اگر اقتصاد اولویت بود امروز شاهد استعفای تمام کسانی بودیم که با قول‌های کنترل نورم در سال ۱۴۰۰ به پست های اقتصادی رسیدند ولی امروز بعد از ۳۶۵ روز شاهد همان تورم، همان رشد اقتصادی محدود و همان سیل نقدینگی هستیم.
با هر روز تورم قدرت خرید ایرانیان به تاراج می رود، فقر همه گیرتر می‌شود و امید به آینده کمتر. 
در این راستا از سیاست نرخ بهره که می توانست و امید می‌رفت در جای درست استفاده شود استفاده نشد و حال نرخ بهره حقیقی منفی ۲۰ درصد است و این برای ذی‌نفعان افتصاد ایران بهترین فرصت برای کسب ثروت.
این روند در کنار سایر رویدادهای امروز ایران می‌تواند اقتصاد ایران را بیشتر تحت فشار قرار دهد و مردم را بیشتر به سمت فقر سوق دهد.
ما در ایران در یک چرخه پایدار بی‌تدبیری در اقتصاد قرار داریم، این کناره گیری از علم اقتصاد موجب گردیده است که بین گزارشات و آمارهای ارائه شد‌ که در دولت‌های مختلف و خروجی مورد مشاهده عموم فاصله‌ای بسیار باشد.
در سخنرانی‌ها شاهد تعریف و تمجید از دستاوردها اما در عمل تورم ۴۲٪ سالیانه.
در این بین زمزمه های افزایش قیمت حامل های انرژی به بهانه واهی یارانه پنهان نیز شنیده می شود که از بزرگ‌ترین مغالطه‌ها در اقتصاد ایران است.
 چنین تجویزهایی می‌تواند اقتصاد در لبه پرتگاه ایران را به دره راهی کند.