اخبار

کسب‌و‌کارها نیازمند تنوع بخشی در جغرافیای جهانی

 کسب‌و‌کارها نیازمند تنوع بخشی در جغرافیای جهانی
1401/09/13

 کسب‌و‌کارها نیازمند تنوع بخشی در جغرافیای جهانی

ریسک همه جا هست، از ایران تا اوکراین، روسیه، ترکیه و حتی در نیویورک. اما جنس ریسک‌ها متفاوت و البته شدت تحت تاثیر قراردادن هرکدام از ریسک های سیاسی، اقتصادی و کشوری متفاوت‌اند.

در جهان پر از عدم قطعیت‌ها شما هیچ جای جهان نمی‌توانید ادعا کنید در معرض ریسک نیستید. بر همین اساس متنوع سازی از نوع بستر فعالیت اقتصادی مهم است.

اینکه من در یک کشور با ریسک -B فقط فعالم یا در این کشور و البته کشوری با ریسک اعتباری AAA!

چه اهمیت دارد؟

اول: جهان امروز با کمی تسامح همانند زنجیره به هم متصل هستند، در حوزه کالایی و بازارهای کالایی شاهد تلاطم هایی از جنس رونق و رکوداقتصادی و بحران‌های اقتصادی بوده و هستیم. این چرخه تامین می‌تواند بسیار شکننده باشد همانطور که در دوران کرونا شاهد آن بودیم.

در این راستا شکنندگی کشورها مبتنی بر ریسک اقتصادی و سیاسی می‌تواند متفاوت باشد.

هر کسب و کاری که در بیش از یک بستر (کشور) حضور داشته باشد توانایی توزیع ریسک در این زمینه را دارد.

دوم: ۱۱۰ هزار میلیارد دلار نقدینگی در کل جهان وجود دارد، هر چه شما در کشوری با رتبه اعتباری بالاتری حضور داشته باشید (AAA و AA) دسترسی به منابع تامین مالی ارزان‌تر خواهید داشت، هر چه منابع ارزان‌تر باشد هزینه سرمایه بنگاه کمتر و قدرت رقابت بیشتر خواهد بود.

سوم: دسترسی به ابزارهای سرمایه گذاری گسترده تر دیگر عامل تنوع بخشی در ایجاد بسترهای بین المللی بیشتر است.

دسترسی با بازار سهام بین‌المللی، بازار کالایی بدون مشکل تحریم و البته بازار اوراق و …

ما پیشگو نیستیم، اما با رویکرد مدیریت ریسک کنترل بیشتری در دست ماست. باید دانست فارغ از اینکه در کجای جهان زندگی می‌کنیم، نیازمند درک ریسک هستیم و این گذاره ای مهم و لازم برای رسیدن به توازن در سرمایه گذاری است. شرکت‌های ایرانی نیز با ریسک های زیادی روبرو هستند که ریسک های سیستماتیک زیادی به ساختار سرمایه آنها اعمال می‌کند. همانند هر رویکرد مبتنی بر هزینه فایده متنوع سازی بستر کسب و کار امری ضروری برای هر کسب و کاری است که باید به آن توجه کرد.