مصاحبه ها

گفتگوی بورس‌نیوز با دکتر مولوی در رابطه با مزایا و معایب حذف ۴ صفر از پول ملی

گفتگوی بورس‌نیوز با دکتر مولوی در رابطه با  مزایا و معایب حذف ۴ صفر از پول ملی
1397/10/26

 مادامی که عدم استقرار در حوزه اقتصادی وجود داشته باشد، آینده و افق کسب و کار برای فعالان اقتصادی روشن نیست و ثبات اقتصادی وجود ندارد. در این هنگام، حذف یک یا چند صفر بدون آنکه تغییری در افق کسب و کار آینده ایجاد شده باشد، تاثیرگذار نخواهد بود.
به گزارش بورس نیوز حذف صفر از واحد پول ملی، اقدامی در راستای اصلاح پولی است که دولت ها جهت کاهش آثار منفی تورم بر ارزش پول ملی انجام می دهند. این اقدام که حداقل در ۵۰ کشور دنیا تجربه شده است، نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم در آلمان انجام شد. ترکیه نیز در سال ۲۰۰۵ اقدام به حذف ۶ صفر از پول ملی خود کرد که تجربه موفقیت آمیزی بود. هلند نیز با حذف ۴ صفر از اسکناس ها و اعمال سیاست های انقباضی موفق به مهار نقدینگی شد.
 برزیل اما رکورددار حذف صفر بوده و از سال ۱۹۳۰ تا کنون در ۶ مرحله، ۱۸ صفر از پول ملی خود حذف کرده و هنوز هم موفق به حفظ ارزش پول ملی خود نشده است. 
زیمبابوه در این زمینه، نمونه کامل یک طرح شکست خورده است و با وجود حذف صفر، در مهار تورم موفقیتی نداشته است.
پیشنهاد حذف صفر از واحد پول ملی ایران نخستین بار در سال ۱۳۷۲ مطرح گردید، ولی هرگز جدی نشد. با ارائه پیشنهاد حذف ۴ صفر از پول ملی توسط بانک مرکزی به دولت و پس از آن، رونمایی از اسکناس ۵۰ هزار تومانی جدید که عدد ۵۰ در پایین آن خودنمایی می کند؛ به نظر می رسد این طرح جدی تر از هر زمان دیگری در حال پیگیری است.
حذف صفر از واحد پول ملی موافقان و مخالفانی دارد. به منظور بررسی مزایا و معایب حذف ۴ صفر از واحد پول ملی

در ادامه میتوانید گفتگوی کوتاه خبر نگار بورس نیوز با دکتر مولوی را در این رابطه بخوانید:

سوال: مزایا و معایب حذف ۴ صفر از واحد پول ملی چیست؟
مولوی: اولین و مهمترین نکته این است که مادامی که عدم استقرار در حوزه اقتصادی وجود داشته باشد، آینده و افق کسب و کار برای فعالان اقتصادی روشن نیست و ثبات اقتصادی وجود ندارد.  حذف یک یا چند صفر بدون آنکه تغییری در افق کسب و کار آینده ایجاد شده باشد، تاثیرگذار نخواهد بود.

سوال: حذف صفر از واحد پول ملی در سایر کشورها انجام شده و تجربه موفقی بوده است. می توان با استناد به آن تجربیات گفت این طرح ، مثمر ثمر خواهد بود؟

مولوی: حذف صفر از پول ملی در دنیا تجربه شده و سابقه موفقی هم داشته است. البته در صورتی که زیرساخت های لازم آماده شده باشد و اقدامات همزمانی هم صورت گرفته باشد، این اقدام مثمر ثمر خواهد بود.  نمونه موفق حذف صفر از واحد پول ملی در کشور ترکیه در دوران کمال درویش اتفاق افتاده است. ولی نکته اینجا است که در ترکیه به دلیل تورم سنگین، قبل از حذف صفر اصلاحاتی در اقتصاد کشور صورت گرفت و یکی از ابزارهای این اصلاحات ساختاری، حذف صفر از واحد پول ملی بود. در خصوص نمونه های ناموفق این اقدام هم می توان به زیمبابوه اشاره کرد. به طور کلی در هر کشوری که حذف صفر همراه با اصلاحات ساختاری با هدف ایجاد ثبات اقتصادی و ایجاد افق بلندمدت سرمایه گذاری و کسب و کار انجام شده، این اقدام مثمر ثمر بوده است. در غیر این صورت جز تحمیل هزینه، نتیجه ای در بر نداشته است. در کشور ما نیز اگر اصلاحات پولی و بانکی انجام نشود و تفکر اقتصادی استانداری ایجاد نشود و در حوزه اقتصاد خرد و کلان با عقلانیت رفتار نشود، حذف صفر از واحد پول ملی قطعا اثر مثبتی بر جای نخواهد گذاشت.