همایش ها

دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی ایران

دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی ایران
1395/09/24

از ریـسک سـرمایه‌گـذاری تا آینده بــازار معدن و صنایع معدنی ایران

 دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی، توسعه و سرمایه‌گذاری در نخستین روز خود ۲۰ آذر ۱۳۹۵ که در محل مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شد، با برگزاری دو پنل تخصصی با موضوع‌هایی چون سرمایه‌گذاری و فاینانس طرح‌های معدنی و صنایع معدنی و آینده بازار ایران با حضور شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی به بررسی ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ایران و همچنین آینده بازار ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی پرداخت.
پیمان مولوی مدیرعامل یورواینوست اینترنشنال در نخستین پنل تخصصی دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران با موضوع سرمایه‌گذاری و فاینانس طرح‌های معدنی و صنایع معدنی اظهار کرد: با توجه به استانداردهای بین‌المللی ما چرا در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مقایسه با کشورهای اطراف خود فاصله پیدا کرده‌ایم. مولوی در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های رخ‌داده در جهان عنوان کرد: ۱/۷۶تریلیون دلار از کل سرمایه‌گذاری رخ داده در جهان در سال ۲۰۱۵میلادی متعلق به سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی است که این عدد چند برابر تولید ناخالص کشور ما در ایران است که البته این عدد نسبت به سال ۲۰۱۴میلادی رشد ۳۸ درصدی داشته است. وی افزود: نکته مهم در این رشد سرمایه‌گذاری موضوع ادغام و تملیک‌هایی است که اتفاق افتاده است. حدود ۴۰درصد از رقم یادشده در حوزه ادغام و تملک، یعنی ادغام شرکت‌ها بوده است. 



مولوی در ادامه عنوان کرد: بیشترین منابع به طور مستقیم به کشورهای توسعه‌یافته رفته است. به عبارت دیگر، بیش از ۹۶۰میلیارد دلار وارد کشورهای توسعه‌یافته شده و حدود ۷۶۵میلیارد دلار هم مربوط به کشورهای درحال توسعه که ما هم جزو آنها هستیم، وارد شده است. ۳۵ میلیارد دلار هم وارد کشورهای درحال ترانزیشن مانند روسیه شده است. علاوه بر این ۵۴۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در آسیا اتفاق افتاده است که ما هم در غرب آسیا هستیم. بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی و جذب آن از سوی ایالات متحده امریکا انجام شده است سپس کشورهایی چون چین، هنگ‌کنگ و سوئیس قرار دارند. وی افزود: جالب است کشوری مانند ترکیه که همسایه ایران و مشغول جنگ‌های داخلی و منطقه‌ای است توانسته ۱۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند. کشوری مانند شیلی حدود ۲۰میلیارد دلار و کشوری مانند مکزیک حدود ۳۰میلیارد دلار توانسته‌اند جذب سرمایه‌گذاری خارجی کنند. مولوی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به یک کشوری به رتبه اعتباری آن کشور توجه خواهند کرد، گفت: تا زمانی که رتبه اعتباری ایران به رتبه سال ۸۱ برنگردد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران موفق نخواهد شد. درحال حاضر رتبه اعتباری ایران B- است که باید حداقل به B+++ برسد. این درحالی است که تعداد شرکت‌های دارای رتبه اعتباری در ایران به اندازه انگشتان یک دست هم نیست. وی در ادامه تاکید کرد: برای جذب سرمایه‌گذار خارجی همه به‌دنبال فاینانس هستند، اما ادغام و تملیک برای تامین مالی در این زمینه مهم‌تر به‌شمار می‌رود. 
نیل رینولدز مدیرعامل سی‌اس‌ای گلوبال استرالیا، کاله هارکی معاون اجرایی شرکت فنلاندی اتوتک، احمدجمالی مدیرکل سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، چارلز بلک‌مور رییس شرکت پلکسوز ریسورسز، سجاد غرقی، عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران، دیانا کینچ، سردبیر ارشد پلتس، مدیرعامل شرکت جی‌اس‌سی روسیه، بهرام ابراهیمی، مدیرعامل آباکو گلوبال ریسورسز و .. از دیگر سخنرانان این کنفرانس بین المللی بوده اند که در رابطه با سرمایه گذاری در این حوزه به سخنرانی پرداختند.